Skyline Groningen
Toegevoegd op

Is privacy nog wel belangrijk?

Mijn dagelijkse strooptocht door het bos van allerlei blogs en podcasts begint altijd met de 'must-read' blogs waaronder Techcrunch, alwaar ik vandaag werd gewezen op een onderzoek naar privacy van Privacy International (PI). PI is een Non-gouvernementele organisatie (NGO) dat het recht op privacy en aanverwante rechten op het WWW controleert en inbreuken hierop aan de kaak stelt. Op hun website staat het volgende; "We are increasingly concerned about the recent dynamics in the marketplace. While a number of companies have demonstrated integrity in handling personal information (and we have been surprised by the number of 'social networking' sites which are taking some of these issues quite seriously), we are witnessing an increased 'race to the bottom' in corporate surveillance of customers. Some companies are leading the charge through abusive and invasive profiling of their customers' data. This trend is seen by even the most privacy friendly companies as creating competitive disadvantage to those who do not follow that trend, and in some cases to find new and more innovative ways to become even more surveillance-intensive." Recent heeft dit instituut wederom een onderzoek uitgevoerd en men kwam tot de conclusie dat Google de grootste bedreiging vormt als het gaat om privacy op het web. Is privacy een recht waar wij ons nog druk over maken? Dit doet mij denken aan een uitspraak van Yahoo Frontdoor voorman Tapan Bath op The Next Web conference; 'I don't mind being watched by little brother, not big brother, but little brother. If he can help me find what I need, deliver what I want!'. De visie van Yahoo “The future of the web is about personalization. Where search was dominant, now the web is about ‘me.’ It’s about weaving the web together in a way that is smart and personalized for the user” Een gepersonaliseerd web staat haaks op privacy. Het instant (nu, meteen) en gepersonaliseerd tegemoet komen aan de informatie en communicatiebehoefte van de gebruiker is een 'juggernaut' die onstuitbaar versnelt. Geen tijd voor reflectie en bezinning op rechten die (eens) zo belangrijk (waren) zijn. Aan de andere kant brengen we al onze content en contacten naar het web (Flickr, Youtube, Hyves, Linkedin, Myspace, Facebook etc.) en kunnen we van minuut tot minuut aangeven waar we zijn (Plazes) en wat we doen (Twitter). In het hoogtij van sociaal exhibitionisme maken wij ons minder druk over onze en andermans privacy. 'Kleine broertjes' worden groot!