Skyline Groningen
Toegevoegd op

Letter to the CEO

Tijdens Adobe live was één van de sprekers Aral Balkan. Hij gaf 2 sessies waarbij de één ging over rediscovering fun en de andere was een open brief aan alle managers. (Letter to the CEO) In deze laatste sessie onderstreepte Aral mijn mening dat de waterfall-methode gelijk is aan mislukking. Als je namelijk werkt in de volgorde analyse, ontwerp, bouw, test, implementatie is er een groot probleem als bij test blijkt dat het programma niet aan de verwachtingen voldoet. Bouw is al afgerond dus er val eigenlijk niks meer aan te doen. Jammer, weer een it-project mislukt. De oplossing is iterative programming / extreme programming / agile. Veel woorden en methoden die gewoon tot doel hebben om gedurende de ontwikkeling van een bepaald project de klant betrokken te houden, het budget in de hand te houden en om vooral vroegtijdig te weten waar de knelpunten zitten zodat hier tijdig op geanticipeerd kan worden. Welke methode nu de beste is, is nog moeilijk te ontdekken. Ik denk dat een combinatie van alle 3 met een stuk gezond verstand (sommigen noemen dat Prince2) eigenlijk het beste is. Belangrijkste punten in ontwikkelen zijn : - werk eerst aan de grootste risico’s en maak hiervan een zo simpel mogelijk programma - laat alles testen na elke iteratie - programmeurs werken in paren - de klant is onderdeel van het ontwikkelteam - maak use cases met user stories - leg beslissingen vast zodat klant en ontwikkelaar geen ruis kennen. Let wel, zonder de medewerking van de klant is elk bovenbeschreven project gedoemd te mislukken dus maak daarover duidelijke afspraken. Aral legde meer nadrukop op de UI in de eerste fase omdat de klant daarin het meest geïnteresseerd is maar po dat punt verschillen we van mening. Een sexy programma dat geen performance heeft wordt ook niet geaccepteerd door de klant. Tot slot schreef Aral onderstaande op zijn blog en daar sluit ik mij bij aan ; Conference organizers, please take note: Technical/geeky/developer-oriented sessions can be every bit as inspirational as the designer-oriented look-at-the-lovely-pictures sessions. Please don’t perpetuate the horrible industry practice of seeing developers as semi-mechanical beings who are happy to exist in out-of-the-way dark areas otherwise used to warehouse hardware. Development and programming are creative processes and if you want inspired, motivated developers, you must place them in an inspiring environment.