Skyline Groningen
Toegevoegd op

Dataportabiliteit

Nu zo'n beetje elke zichzelf respecterend individu en professional zich op meerdere sociale netwerken heeft geprofileerd, wordt volgens velen 2008 het jaar van de social aggregators. Een recent onderzoek van Compete (januari 2008) wijst uit dat mensen zich op meerdere sociale netwerken profileren; 42% van Linkedin profileert zich op Facebook en 32% op Myspace. De track & trace van relaties over diverse sociale netwerken en sociale mediaplatformen wordt al snel een taak 'waar de dag te kort voor is'. Het internet stelt individuen en organisaties voortdurend voor de uitdaging om een grote hoeveelheid en diversiteit van content en relaties effectief, efficiënt en duurzaam te managen. Gebruikers zijn voortdurend op zoek naar steeds weer nieuwe tools en platformen die hen helpen deze uitdaging het hoofd te bieden. Sites zoals bijvoorbeeld Friendfeed, Spokeo, SocialThing!, Second Brain en Iminta stellen je in staat om op één plek relaties op diverse Social Media en Social Networks te volgen. Op dit moment is Friendfeed de meest uitgebreide Social Aggregator en aggregeert de activiteiten van relaties op o.a. Twitter (Microblogging), Blogger (Blogging), Del.icio.us (Social Bookmarking), Flickr (Photo sharing), Youtube (Video), Facebook (Social Networking), Last FM (Social Music) en Digg (Social Media). Het fenomeen van social agregators is illustratief voor waar het op het Internet om gaat; relaties tussen mensen en de relevantie van content. Mensen hebben geen relatie met Hyves, met Twitter, met Blogger of met Facebook! Dit zijn slechts middelen, die moeiteloos worden vervangen door andere betere instrumenten. Social Aggregators zijn in zekere zin een bedreiging voor de bestaande sociale netwerken omdat men niet meer naar die netwerken toe hoeft om de activiteiten van relaties op die netwerken te volgen. "I bet services like Friendfeed.com are specifically aiming to eat Facebook’s lunch.." (Scott Karp). Het OpenSocial initiatief van o.a. Google en Myspace is een antwoord op de 'dreiging' van Social Aggregators en in korte tijd hebben sociale netwerken als Linkedin maar ook het Nederlandse Hyves zich bij dit initiatief aangesloten (Facebook niet!!). Opensocial is een manier om data en functionaliteit van diverse netwerken met elkaar te combineren. Dit betekent dat ik op mijn persoonlijk netwerk binnen Ning de activiteiten van mijn vrienden op andere netwerken kan volgen (deze data/content wordt geaggregeerd op mijn profielpagina van elk ‘open-social’ netwerk waar ik op ben aangesloten) Een andere belangrijk thema dat dit jaar definitief de aandacht op zich weet te vestigen is de roep om dataportabiliteit; de mogelijkheid om jouw data (content en relaties) op een eenvoudige wijze te verhuizen van het ene sociale netwerk naar het andere. Voor sommigen vormt dataportabiliteit 'the next big thing' op het Internet!! Ook op The Next Web conferentie (3 en 4 april jl.) werd in de meeste keynotes het belang van dataportabiliteit onderschreven (naast OpenID). Social aggregators en dataportabiliteit raken aan de financieringsbron van sociale netwerken; de advertentie-inkomsten. Sociale netwerken, zoals bijvoorbeeld een Hyves, moeten enorm investeren in hun servercapaciteit (bandbreedte, uptime en opslagcapaciteit) en in mensen om de systemen in de lucht te houden. Het echte geld wordt veelal verdiend bij de verkoop, niet zozeer uit de exploitatie. Dataportabiliteit voor sociale netwerken is als meegebrachte drank die bezoekers vervolgens in jouw kroeg nuttigen. Vanuit een business perspectief is de beweging van Facebook interessant; zij wijst het OpenSocial af, maar omarmt als een van de eerste (sociale netwerken) dataportabiliteit (alhoewel het op dit moment nog niet gemaakelijk is om je data op Facebook te verplaatsen naar andere sociale netwerken) . De voornaamste reden is gelegen in de immense hoeveelheid Facebook-applicaties waarmee Facebook gebruikers hun data en pagina's kunnen verrijken. Seth Goldstein heeft hierover een goede post geschreven. Blijkbaar is Facebook niet zo bang voor gebruikers die hun eigen content naar andere netwerken willen verplaatsen. Toch is dit slechts een kwestie van tijd, de 'massa' van OpenSocial zal snel over haar kritisch punt zijn. Lockin-strategieën zijn niet meer van deze tijd; Openheid is een Juggernaut - niet te stoppen!!